piątek, 5 stycznia 2007

Denaturacja białek

Przyszedł czas na pierwszy opisany tu eksperyment. Zmuszony byłem czekać z jego wykonaniem aż do piątku, ponieważ nie posiadam swojego własnego statywu laboratoryjnego, toteż musiałem tenże pożyczyć od pewnej nauczycielki z pewnej szkoły [dane zastrzeżone]:)

Do doświadczenia potrzebne były:
Szkło i sprzęt:
-statyw,
-5 fiolek [ca. 4ml] z korkami,
-kilka zlewek,
-kilka kolb,
-strzykawka,
-lejek.

Odczynniki:
-woda,
-C2H5OH etanol [denaturat],
-Pb(NO3)2,
-ZnSO4*7H2O,
-FeSO4*7H2O,
-białko jaja kurzego,
-żółtko jaja kurzego.

Przebieg:
Niektórzy pewnie wiedzą, innym trzeba wytłumaczyć. W doświadczeniu tym chodziło o sprawdzenie, jak ścianają się białka, a robią to one pod wpływem: alkoholi, stężonych kwasów, zasad, formaliny, soli metali ciężkich, temperatury.

Do 4 fiolek nalałem ca. 1ml roztworu białka jaja, do piątej - żółtka.
Do pierwszej fiolki dodałem etanolu.
Do drugiej dodałem roztworu azotanu(V) ołowiu(II).
Do trzeciej dodałem roztworu siarczanu(VI) cynku.
Do czwartej dodałem roztworu siarczanu(VI) żelaza(II).
Do piątej fiolki dodałem również etanolu [ta próba miała na celu jedynie zbadanie, jak dużo białka jest w żółtku jaja kurzego]

Wyniki:
Okazały się dla mnie bardziej niż zadowalające.
We wszystkich czterech pierwszych fiolkach wytrąciły się osady ściętego białka, przy czym:
-osad w pierwszej był największy i utrzymywał się na powierzchni, powodując utrzymywanie się nieściętego białka pod nim i uniemożliwienie zamieszania zawartością poprzez wstrząśnięcie,
-osad w drugiej był porównywaly wielkością z pierwszym, ale opadł na dół,
-osady w trzeciej i czwartej fiolce były nieznaczne i ulegały rozbiciu na maleńkie cząstki przy wstrząśnięciu
Co się tyczy piątej fiolki, wyniki są niejasne, ponieważ denaturacji mogło ulec białko jaja, a nie żółtko [oddzielanie białka od żółtka metodą "do ciasta" nie jest zbyt dokładne]

Wnioski:
Alkohol najbardziej niszczy białka w naszym organizmie. Zanika funkcja biologiczna, chociaz rola odżywcza się nie zmienia. Ale białko bez działania biologicznego jest jak żołnierz bez karabinu :).
Spaliny, czyli związki ołowiu też źle wpływają na białka. Na to jednak nie mamy wpływu.

Coż mogę rzec, był to bardzo udany i ciekawy zarazem eksperyment.

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Doświadczenie bez uwzględnienia stężenia alkoholu jest o kant tyłka rozbić. W piwie ci raczej nic nie zdenaturuje, a to też alkohol.